Δευτέρα 20 Ιουλίου 2009

Να ενθαρρύνουμε τους μαθητές κι ας κάνουν ακόμη και λάθος...

Πώς μπορούν να διδαχθούν τα Μαθηματικά με επιτυχία και τι πρέπει να ξέρει και να κάνει ο καλός δάσκαλος των Μαθηματικών; Πως μπορούμε να προετοιμάσουμε έναν τέτοιο εκπαιδευτικό; Είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία καλούνται να απαντήσουν οι συμμετέχοντες στο 33ο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες κάνουν έρευνα για να βελτιώσουν τη διδασκαλία των μαθηματικών και να τι ανακάλυψαν:
Σύμφωνα με τον καθηγητή David Clarke, διευθυντή του Διεθνούς Κέντρου για την έρευνα στην τάξη, από το Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, ο οποίος συντονίζει διεθνή έρευνα, όπου εμπλέκονται 16 χώρες και η οποία επικεντρώνεται στη διερεύνηση «καλών διδακτικών πρακτικών στα μαθηματικά», είναι φανερή η υπεροχή των προσεγγίσεων, που επενδύουν στη σκέψη του μαθητή, στην επικοινωνία και την αλληλεπίδραση στην τάξη και δεν αγνοούν την καθημερινή του πραγματικότητα.
Σχετικά με τα μοντέλα αποτελεσματικής προετοιμασίας και στήριξης των εκπαιδευτικών στα μαθηματικά, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έρευνα της Barbara Jaworski, καθηγήτριας στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία εστιάζεται στις δυνατότητες, που προσφέρει η συνεργασία εν ενεργεία εκπαιδευτικών με τους ερευνητές για τη βελτίωση της διδακτικής πράξης στα μαθηματικά. Στις έρευνες αυτές, κυρίως ποιοτικού χαρακτήρα, συμμετείχαν, συνολικά, περισσότερες από 30 τάξεις, 500 μαθητές και 80 εκπαιδευτικοί από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Φιλανδία και τα αποτελέσματά τους υποδεικνύουν ότι η συνεργασία αυτή μυεί συστηματικά τους εκπαιδευτικούς στην υιοθέτηση μιας κουλτούρας διερεύνησης στην τάξη των μαθηματικών, δηλαδή, στο να ενθαρρύνουν τους μαθητές να εκφράζουν την άποψή τους, χωρίς το φόβο του λάθους, να τολμούν να θέτουν ερωτήματα και να αμφισβητούν τις θέσεις των συνομιλητών τους και γενικά να δρουν ως διαπραγματευτές και ως ανα-παραγωγοί των μαθηματικού νοήματος.
Είναι γενικά αποδεκτό σήμερα ότι η προετοιμασία καλών δασκάλων των μαθηματικών δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ούτε μακριά από την τάξη, αλλά ούτε και σε άγνοια των ερευνητικών δεδομένων.
Η διεθνής τάση στο ζήτημα αυτό υποδεικνύει ότι τόσο η βασική εκπαίδευση όσο και η ενδοϋπηρεσιακή υποστήριξη του εκπαιδευτικού, θα πρέπει να στηρίζονται σε ένα κύκλο δράσης με κομβικά σημεία την τριάδα σχεδιασμός – υλοποίηση – αναστοχασμός συμβάντων μιας τάξης των μαθηματικών, αυθεντικών ή παραδειγματικών.

0 σχολίασαν: